Waarom je geen Ryanair-vluchten meer vindt op Booking.com
Sinds december vorig jaar vind je geen vluchten van Ryanair meer terug op boekingssites zoals Booking.com. Dat is opvallend, aangezien dit jarenlang wel het geval was. Ryanair reageert verbolgen, maar maakt zich naar eigen zeggen geen zorgen over de impact op hun bedrijf. Voor reizigers kan het bovendien leiden tot lagere ticketprijzen.
Hoe werkt een boekingswebsite?
Boekingswebsites zoals Booking.com en dochteronderneming Kayak zijn handige platformen om prijzen van vluchten en hotels te vergelijken. Je geeft je gewenste bestemming in en krijgt in één muisklik alle beschikbare reisopties te zien bij verschillende hotelaanbieders en luchtvaartmaatschappijen. Tot voor kort stond ook lagekostenmaatschappij Ryanair tussen het aanbod, maar in december vorig jaar bleken zij plotseling verdwenen.
Gemengde reacties bij Ryanair
Ryanair reageert misnoegd. Het bedrijf ligt al langer in de clinch met Booking.com. De vliegtuigmaatschappij beweert dat de boekingswebsite vaak extra kosten rekent aan de consument op vliegtickets en daarbovenop commissie vraagt aan Ryanair per geboekte vlucht, om zo hun eigen winstmarge te vergroten. Ryanair voegt hieraan toe dat het geen slechte zaak is dat hun vluchten niet meer te vinden zijn op Booking.com en enkele van diens dochterondernemingen. Ze hopen dat de verandering reizigers aanmoedigt om rechtstreeks tickets te kopen op de Ryanair-website.
De oorzaak van het verdwijnen
Op een officiële oorzaak is het nog even wachten. Zowel Booking.com als andere boekingswebsites die niet langer Ryanair-vluchten aanbieden, gaven voorlopig nog geen commentaar. Mogelijk zit een recente uitspraak van de Ierse rechtbank over het bedrijf FlightBox er voor iets tussen. Dat bedrijf haalde onrechtmatig data van de website van Ryanair, om die inhoud daarna over te dragen aan boekingswebsites. Die werkwijze werd nu beoordeeld als onwettig.
Een andere oorzaak kan te vinden zijn in de recent gewijzigde verificatievoorwaarden van Ryanair. Vanaf heden dienen sommige reizigers hun identiteit te verifiëren voordat ze kunnen inchecken. De verificatie kan onder meer bestaan uit je boekingsreferentie, een foto van je paspoort en/of handtekening, je telefoonnummer, een recente foto van jezelf of zelfs een video waarop je bepaalde basishandelingen uitvoert, om er zeker van te zijn dat je geen identiteitsfraude pleegt. Deze nieuwe werkwijze stuit op heel wat protest bij zowel reizigers als boekingswebsites. Niet alleen vanwege privacyredenen, maar ook omdat niet of te laat verifiëren kan leiden tot een bijkomende incheck kost van € 50 of meer. Voor partijen zoals Booking.com brengt het bovendien een extra administratieve rompslomp mee.
Enkel personen die boeken via een derde partij - zoals Booking.com - kunnen aan dergelijke verificaties worden onderworpen. Als je direct bij Ryanair boekt is dit niet nodig. De kans is groot dat deze maatregel iets te maken heeft met het feit dat boekingswebsites zich terugtrekken.
Data als belangrijkste betaalmiddel
Ryanair probeert al langer direct contact te leggen met klanten. Wanneer reizigers rechtstreeks bij hen boeken, krijgt het bedrijf het volledige bedrag en beschikt het over waardevolle klantgegevens zoals telefoonnummers, e-mailadressen, betalingsgegevens en reisvoorkeuren. Die gegevens kan het gebruiken om de behoeften van klanten in kaart te brengen en gerichte reclame te maken, om zo meer vliegreizen te verkopen en meer winst te maken. Voor vluchten die echter via een derde partij worden geboekt, ontvangt Ryanair geen klantgegevens, waardoor ze een groot segment aan data mislopen.
De Ierse luchtvaartmaatschappij ziet hun verdwijning bij boekingssites zoals Booking.com en Kayak dan ook als een interessante opportuniteit om klanten rechtstreeks bij hen te laten boeken. Zo krijgen ze controle over hun verkoopkanalen en klantenbestand, en kunnen ze een stabiele relatie opbouwen zonder tussenpersonen.
Gevolgen voor reizigers
Voor reizigers brengt het verdwijnen van Ryanair-vluchten op populaire boekingssites enkele belangrijke veranderingen teweeg. De mogelijkheid om snel reizen te vergelijken op een en dezelfde website, valt weg nu Ryanair gebannen is. Hierdoor zal het meer moeite en tijd kosten om de goedkoopste vlucht te vinden.
Om het verlies van boekingen die normaal via externe partijen gebeuren te compenseren, kondigde Ryanair reeds aan dat ze de prijzen op hun website gaan verlagen, om zo hun klanten aan te moedigen om rechtstreeks bij hen te boeken. Dat is goed nieuws voor jou als reiziger, want dat betekent dat de ticketprijzen dalen, en je aan een lager tarief op reis kunt vertrekken.
Verwacht wordt dat de relatie tussen externe boekingswebsites en luchtvaartmaatschappijen de komende tijd onder de loep zal worden genomen, wat mogelijk ook bij andere maatschappijen tot aanpassingen leidt. Voorlopig vind je Ryanair wel nog gewoon bij andere externe partijen zoals Google Flights.